naar aanleiding van de tentoonstelling in Galerie PACK-HUYS, Mechelen.
De nu 63-jarige Mechelse kunstenaar Willy Van Eeckhout is al veertig jaar een fanatieke verdediger van de abstracte, gestuele schilderkunst.
In vroeger werk ging hij heftig, maar met kennis van zaken te keer, opkijkend naar het werk van de Vlaamse expressionisten, maar ook dat van de Amerikaanse abstract expressionisten.
De jongste tijd doet hij het naar eigen zeggen wat bezadigder aan, met eerder het paletmes dan het brede penseel in de aanslag. Toch blijft hij een voorliefde koesteren voor een exuberante mengeling van verf, kleur, tonaliteit, pasta en brede lijnvoering.
In de Mechelse galerie Pack-Huys toont hij recent schilderwerk, maar ook zogeheten palimpsesten (de naam voor oude perkamenten waarop met ‘onzichtbare inkt’ geschreven werd): acrylschilderijen op uiteenlopende vormen van papier.
De recente doeken hebben ook een specifiek kenmerk: Van Eeckhout gebruikte er de verf voor die hij van collega-schilder JAS kreeg. Die verf, door JAS zelf gefabriceerd en gemengd, zit in oude botervlootjes. Op het eerste gezicht is het een grijs-paarse materie, maar als je er lang genoeg met een paletmes in wroet komt er toch een verrassende tonaliteit naar boven. Toch is dit werk wat grijzer dan het vroeger warm-lichte werk van Van Eeckhout. Maar hij noemt het een ‘hommage aan JAS’, die nog enige tijd mag voortduren, tot de vlootjes leeg zijn.
Marc Ruyters