Recensenten: Dirk MARTENS
Artikel uit De Standaard "Art SpQotter" februari 2007
Willy Van Eeckhout blijft trouw aan lyrische abstractie.
Tamelijk wild schilderen
door DIRK MARTENS
Willy Van Eeckhout is een viriel schilder van de oude stempel. Hij wil zijn schilderijen onder de aandacht brengen, omdat er bijna niet meer geschilderd wordt. Een tentoonstelling zoals “De toets” in het Roger Raveelmuseum deed hem deugd. “De toets, of hoe het penseel of paletmes op het doek belandt, belangt elke schilder aan. Ze verraadt of je kunt schilderen of niet”, oordeelt hij. Zijn heftige, abstracte werk is te bekijken in Galerie Pack-Huys in Mechelen.
Al veertig jaar lang schildert de 63-jarige Mechelaar een ode aan de kleuren, met verf, pasteus, trouw aan de schilder-kunst waarvan hij houdt, die van Gust. De Smet, Willem de Kooning, of - veel beheerster - Bram van Velde.
De stiel leerde hij onder meer aan het Nationaal Hoger Instituut in Antwerpen en het Rijkshoger Instituut voor Kunsten in Brussel. Zijn eerste solo-expo had hij in 1968, in galerie Neo XX aan de Keizerstraat in Antwerpen.
Na veertig jaar schilderen, meer dan vijfhonderd olieverfschilderijen en een paar honderd tentoonstellingen begrijpt Willy Van Eeckhout niet, hoe een hele generatie Vlaamse schilders - in het kielzog van Luc Tuymans - kan werken met wat hij misprijzen voor de verf noemt.
“Tegenwoordig schilderen ze met slib: de Grijze Mode. Ze verbannen de kleuren. Ik, ik schilder uit vreugde. Vroeger schilderde ik met brede penselen en zeer veel verf. Het gestuele van de jaren ‘80. Nu werk ik voorzichtiger, met het paletmes, dat kost minder energie. De tamelijk wilde kant van het schilderen...”
Sinds vier jaar haalt Willy Van Eeckhout zijn verf uit botervlootjes vol resten zelfgemaakte verf, die hij gekregen heeft van JAS, alias voor de Nederlandse schilder Johannes Adriaan Smit, die in 2002 stierf in Antwerpen. JAS, die enkele maanden in het atelier van Willem de Kooning had gewerkt, maakte zijn verf zelf en schilderde zelf ook uitbundig. De overschotjes kapte hij, ongeacht de kleur, bij elkaar in plastieken wegwerppotjes.
Als Willy Van Eeckhout er vandaag zijn paletmes insteekt, door de gestolde korst heen, komt de nog perfect bruikbare verf er in een onvoorspelbare laag kleuren weer uit: die “bonte schep” wordt dan met de nodige ervaring, een kattenpoot”, op het doek “getoetst”.
“Dat schilderen uit JAS’ botervlootjes is voor mij een beperking”, zegt Willy Van Eeckhout, “omdat de kleuren al gemengd zijn tot een soort paarsgrijs. Maar het is een verrijking door al die verrassende tonaliteiten. Voor mij is het een blijvende hommage aan JAS.”
“Lyrische abstractie? Vroeger heette dat zo, ja, maar ik wil van die verouderde term af. Ik zou het hedendaagser willen zien. Tegenwoordig moet het altijd figuratie zijn.”
Willy Van Eeckhout houdt ook al jaren van oud papier en handschriften. In de jaren ‘60 maakte hij collages, later begon hij ook kalligrafieën en wat zijn vriend Frans Boenders “palimpsesten” noemt te maken. “Vooral als ik moe ben van het schilderen.”
Palimpsesten
Die “palimpsesten” zijn acrylschilderingen op onregelmatige papieren dragers uit flarden samengelijmde partituren, etiketten, enveloppen en noem maar op. En met veel gele acryl, de kleur van de zon, waarmee Willy Van Eeckhout wit is beginnen te vervangen. Een dertigtal ervan maakte hij met Frans Boenders, die er gedichten op neerpende, zelfs met de ganzenveer.
“In de vormgeving doemt vanzelf een figuratie op”, zegt Willy Van Eeckhout. “Mijn bedoeling is een oerbeeld gestalte geven, een kunst van alle tijden te maken. Met palimpsesten maken wil ik mijn volgende leven vullen.”
In de Mechelse galerie toont Willy Van Eeckhout enkele palimpsesten en een 25-tal recente doeken, waaronder vier grote werken (1,50 x 1,50 m). Een daarvan is “De toets”, dat zo al heette voor de tentoonstelling in het Raveelmuseum. Het is nu eenmaal een essentieel begrip.
Willy Van Eeckhout, Galerie Pack-Huys, Gerechtstraat 10 in Mechelen, tot 18 maart, zaterdag en zondag van 14 tot 18 u. of na afspraak, tel. 0475-67.85.22, http://www.pack-huys.com en http://users.pandora.be/willyvaneeckhout
De illustraties bij dit artikel kan men vinden op mijn website, oa “De Toets” 2006 (olie/doek), “L’Impression-I” 2006 (olie/doek), “Rotterdam” 2005 (olie/doek), “Pilsor Lamot” 2004 (palimpsest).